Indledning 17 fra tv, radio og net, hvor tv- og radio-udsendelser har ligget online. Det drejer sig om op mod 5.000 forskellige indslag i 2012, hvoraf det dog kun er indslag fra specifikke nyhedsudsendelser, der indgår som materiale i denne bog. Sociale medier: For første gang har vi i 2012 indsamlet materiale fra en række sociale medier – primært Facebook og Twitter. Fokus har her været på indsamling af data fra nyhedsmediernes Facebook-sider samt data fra en lang række af mediers, journalisters og politikeres Twitterkontoer. Langt hovedparten af disse indsamlinger er foretaget manuelt (medarbejdere har taget screendumps), da der er store (og forskellige) begrænsninger på, hvad en robot automatisk kan indsamle fra de sociale medier. Fokus i indsamlingen har særligt været på de mange kommentarer og debatter, der kendetegner de sociale medier. Nyhedsbureauer og mobile medier: Materiale fra nyhedsbureauer er også indsamlet. Dels via Infomedia og dels via bureauerne selv, der i forskelligt omfang har stillet deres produktion til rådighed. Nyhedsugen har endnu ikke indsamlet materiale fra mobile medier (fx smartphones eller tablets), da der i indsamlingsårene ikke blev produceret selvstændigt medieindhold hverken til de mobile udgaver af netaviserne eller til apps. En fremtidig indsamling af materiale fra mobile medier vil dog kunne bidrage med andre perspektiver, selv hvis det fortsat blot fungerer som afsætning for indhold produceret til andre platforme. Udviklingen i nyhedsugen 1999-2012 Hvordan har medieudviklingen påvirket indsamlingen i nyhedsugen over tid? Overordnet set er der kommet flere platforme til gennem årene. I 1999 indsamlede vi materiale fra radio, tv og trykte aviser, i 2008 blev der også indsamlet materiale fra internetmedier, og i 2012 indeholdt samplet også nyheder, som de traditionelle nyhedsmedier publicerede via sociale medier. Endvidere er der gennem årene i stigende omfang indsamlet materiale fra ugeblade, fagblade og magasiner. Antalsmæssigt var der i 1999 tale om cirka 32.000 redaktionelle enheder, i 2008 blev der indsamlet cirka 75.000 redaktionelle enheder, og i 2012 var samplet på cirka 85.000 redaktionelle enheder. Tallene skal tages med forbehold for, at metoden er blevet finjusteret undervejs, og at selve måden at indsamle og registrere på har ændret sig over tid, hvilket bliver uddybet senere. Selvom tallene skal tages med forbehold, fremstår det dog tydeligt,