14. Supervision – mellem fagprofessionel læring og organisatorisk udvikling Jakob Hassing Pedersen I dette kapitel præsenteres supervision som en metode, der kan inddrages i forbindelse med organisatoriske udviklingsprocesser. Kapitlet betoner således betydningen af, at supervision altid har fokus på bestemte organisatoriske mål. I den forbindelse præsenterer kapitlet ‘supervisionstrekanten‘, der synliggør, hvordan supervision kan rette sig mod udvikling af faglighed, samarbejde og/eller trivsel i organisationen. Selve supervisionsforløbet kan tilrettelægges individuelt eller i grupper og udformes konkret afhængigt af faggruppe og den organisatoriske kontekst. Kapitlet indeholder således ikke detaljerede anvisninger til den konkrete gennemførelse af supervisionsforløb, men forholder sig primært til den overordnede fastlæggelse af supervisionens mål og retning. Konkret gives der eksempler fra supervisionsforløb i et rusmiddelcenter. Supervision kan gennemføres af en intern eller ekstern supervisor, men det er vigtigt at etablere klarhed og aftaler om supervisors mulighed for at indtage en position, der udfordrer deltagerne, så det opleves som ‘en tilpas forstyrrelse’ af organisationens arbejde. 321 14. Supervision – mellem fagprofessionel læring og organisatorisk udvikling
Uddrag af ‘14. Supervision – mellem fagprofessionel læring og organisatorisk udvikling’ af Jakob Hassing Pedersen