gen sig fra andre fremstillinger ved at rette blikket mod klasserum- met og mod interaktionen dér. Med dette fokus taler bogen ikke kun ind i problemstillinger, som vedrører litteraturdidaktik i danskfa- get. Dens tilgange til kultur og undervisning er også relevante for beslægtede fag som fx historie og for andet- og fremmedsprogsfage- ne, hvis kulturdidaktik den er inspireret af. Med sit fokus på kultu- rel kompleksitet, hybride identiteter og interaktionen i klasserum- met vil Mellem tekster også være velegnet til mere almendidaktiske moduler som fx “Lærerens grundfaglighed” på læreruddannelsen. Mellem tekster forholder sig undersøgende til spørgsmålet om, hvordan eleverne i folkeskolen kan blive “fortrolige med dansk kul- tur”, som ifølge formålsparagraffen er et af formålene med deres 10 skolegang. Bogen reflekterer bl.a. over, hvordan de mange kultur- fællesskaber og identiteter, eleverne lever med i deres hverdag, kan PROLOG medtænkes som forståelseskontekster i undervisningen. Endvidere fokuserer bogen på, hvordan kulturelle forestillinger om det fælles og det forskellige kan undersøges og udvikles i interaktionen mellem elever, lærer og tekster. Dens tilgang er empirisk forankret, idet en nærlæsning af interviews med fire lærere og af observationer i deres klasserum udgør grundstammen i bogens undersøgelser. Læsning- erne bygger på en dynamisk og analytisk forståelse af kultur som meningsskabelse i didaktisk praksis … Mellem tekster er en omskrivning af min ph.d.-afhandling Mellem tekster – en undersøgelse af litteratur, kultur og identitet i danskfaget (Rørbech 2013). Undervejs i skriveprocessen har mange mennesker bidraget til bogen gennem inspirerende faglige diskussioner af didaktiske problemstillinger eller ved at læse dele af eller hele manuskriptet. I den forbindelse vil jeg gerne takke studerende på Dansk didaktik-uddannelsen efteråret 2013, mine kollegaer i danskgruppen på DPU, Aarhus Universitet, og litteraturdidaktikgruppen samme sted samt Kristine Kabel, Niels Mølgaard og Gitte Holten Ingerslev, som har været medlæsere på manuskriptet. De fire lærere, som deltog i ph.d.-projektets undersøgelse, Karin, Jacob, Hanne og Lisbeth, skal også nævnes. Deres undervisning og didaktiske refleksioner udgør bogens kerne. Tilbage er at takke min gode redaktør Thomas Bestle og min familie, som ivrigt har lyttet, spurgt og diskuteret manuskriptet med mig.
Del