INDLEDNING 13 på mennesker, handler kapitel 2 om en af gordiske knuder i psykologien: samspillet mellem person og omverden. I kapitel 3 går jeg tættere på integrationsprocessen for anbragte børn og lægger især vægt på de konstellationer, som barnet indgår i. Risikofaktorer i børns liv eller børns resiliens dominerer med god grund i litteraturen. Der findes en meget omfattende forskningslitteratur og forsøgsaktivitet om unges overgang til voksenlivet, og i dette kapitel forsøger jeg at konkretisere integrationsbegrebet og demonstrere dets potentiale. I kapitel 4 breder jeg igen perspektivet ud og rejser spørgsmålet om, hvad det er, der giver konteksten dens magt. Udgangspunktet for dette kapitel er modsætningen mellem ønsket om at finde den mest effektive indsats og socialpolitiske idéer om et godt børneliv. Dette omtaler jeg som modsætningen mellem evidens og strategier, og pointen er, at praksis på landets døgninstitutioner skabes af en unik sammensætning af de mange faktorer, der præger døgninstitutioners hverdag. I kapitel 5 samler jeg trådene og skitserer, hvordan man kan designe en institution på baggrund af den viden, som hele bogen har fremlagt. Undervejs i skriveriet har jeg haft besvær med amerikaniseringen af det psykologiske sprogbrug. Visse begreber er vanskelige at oversætte til dansk uden at miste en vis information. Psykologisk tænkning er afhængig af sprogbrug og importerede begreber, og tydelige eksempler findes i ordene community, setting, coping eller resiliens, som alle er importeret fra USA. Selvom jeg ikke huer denne amerikanisering af vores sprogbrug, har jeg nogle steder – fx i forbindelse med ordene resiliens, coping, community og setting – valgt at beholde de oprindelige amerikanske termer, idet oversættelser ikke kan undgå konnotationer, som de oprindelige udtryk ikke har. Bogens temaer er diskuteret med mange mennesker undervejs, dels mine studerende i pædagogisk psykologi og dels studerende på Master i Social Integration. Kun få har læst manus, helt eller delvist. Derfor nøjes jeg med tak til ph.d.-studerende Anne Marie Villumsen, ph.d.-studerende Rikke Strømgaard, ph.d.-studerende Bolette Christiansen, stud.scient.pol. Sara Dolmer, HA-studerende Nina Dolmer og til Annie D. Kristensen, som har været sproglig konsulent på bogen.