Lavmælte deltagere 145 Øjenkontakt 145 Gensidig forståelse 149 150 154 159 162 156 Hvornår betyder et ja faktisk ja? Hvordan kan man genkende et nej under opsejling? Hvordan kan man vide, om man er på linje? Hvordan kan man se, at en evaluering er oprigtig? Hvordan kan man vide, hvornår der er taget en beslutning? Best practice 167 167 At rammesætte et møde Kultur, kutyme og ordstyring 168 Er vi på linje? Nej. Jo. Måske? 169 Beslutningstagning 170 Centrale pointer 170 Her kan du læse mere 171 Kapitel 7 · Møder via video, web eller telefon Liv Otto Hassert, Mie Femø Nielsen og Ann Merrit Rikke Nielsen 173 ICT-møder 173 Fordele og ulemper ved ICT-medierede møder ICT-møder som medier 175 174 Telefonmøder 176 178 Tanker, følelser og handlinger må verbaliseres Muligheden for parallelle møder via muting 180 Lokal adfærd har identitetsmæssige konsekvenser ud over det lokale 186 Videomøder 187 Manglende øjenkontakt på trods af visuel adgang 189 Når deltagere bliver tilskuere 190 Forskellige interaktionsvaner 194 Best practice 197 197 Vælg det rigtige medie 197 TC-mødet: Kompensér for manglende øjenkontakt og visuel tilgang til kropssprog Tag højde for forsinkelse af lyd og billede Tag flere medier i brug 199 Tydelige mødeledere 199 198 VC-mødet: Kompensér for manglende øjenkontakt, og sæt ord på fysiske iagttagelser 198
Del