16 FILTRET IND - MEDIERET UNDERVISNING I ET AKTØR-NETVÆRKSPERSPEKTIV henviser begrebet til den nødvendige didaktiske reduktion af noget komplekst, der gør et fænomen anskueligt i klasseværelserne. Det er ikke i en af disse forståelser, at denne bog tænker. Snarere handler det om, at det partikulære kan belyse noget særligt, uden at det skal repræsentere et paradigmes totalitet eller være udtryk for et pædagogisk eksempel. Den amerikanske sociolog Charles Wright Mills mener, at et individs særlige biografi på en eller anden måde altid spejler og udtrykker den samfundsmæssige og historiske kontekst, som individet har udfoldet sig i. Det betyder hverken, at individet ikke er unikt, eller at det restløst går op i totaliteten, men det betyder, at menneskets relationer og forståelser er indlejret i netværket eller med denne bogs metaforik indfiltret som betydningstråde. Et eksempel bliver kun til eksempel, hvis det bliver udpeget som et sådan og tillagt en fortolkning. Det har vi masser af eksempler på, og det møder vi hos alle store tænkere fra Jesus til Sokrates. Jesus griber til lignelser, der fiktionaliserer et etisk dilemma, mens Platon i sine dialoger altid lader Sokrates og sofister diskutere ud fra eksempler, hvorved der opstår filosofi. Det er i denne optik, at sandkorn bliver til prismer – ikke for hele verden, men for et udsnit. Selv et langt netværk er lokalt i hvert punkt, som Bruno Latour så smukt formulerer det. Denne bog handler om it-didaktik, men ikke helt på samme måde som i den syndflod af udgivelser, der har fulgt emnet fra folkeskolens første piccoline-computere til iPads og Padlets. Bogen er et forsøg på at teoriudvikle med det mål at kunne forstå og forklare praksisfænomener – og måske kunne anvise hensigtsmæssige måder at tænke it-didaktisk design på. Undervejs vil denne bogs teorifremstillingen blive afbrudt af en række korte cases. Hvorfor? • For at undgå en abstrakt teoretisk bog, hvor læseren falder i søvn, fordi bogens fremstillingsformer befinder sig på samme niveau i abstraktionsstigen. • For at kunne belyse it ud fra forskellige vinkler må man have konkrete eksempler og områder at anvende sit perspektiv på. Casene skal i denne bog fungere som oplæg til teoretiske overvejelser, der senere kan munde ud i handlingsanvisninger eller refleksion. Det at bruge eksempler skal ikke i denne sammenhæng vurderes ud fra et spørgsmål om repræsentativitet, men ud fra om de bidrager til en særlig og mere grundlæggende forståelse. Cases kan noget, men må ikke forstås som en selvstændig