“ Caffe latten damper allerede i kruset, da Mia hælder granolatop- ping over en tallerken skyr. Så finder hun sin telefon frem. Hun begynder at filme sin morgenmad, mens hun fortæller, at hun har god tid her til morgen, så dagens første måltid er kapselkaffe med steamet mælk og skyr med granola. Granolaen er den økologiske fra Netto. Mia finder pakken på køkkenbordet og holder den op for- an kameraet. “Så kan man se et billede af friske bær sådan strøet ud over granolaen. Jeg har ingen bær. Eller jo, jeg havde en halv bakke hindbær, men de var mugne, så det kommer altså ikke til at se ud som på billedet,” forklarer Mia. Bagefter lader hun kameraet panorere rundt i sit ellers mennesketomme køkken for til sidst at dvæle lidt ved udsigten. “Her er dejligt så tidligt om morgenen,” siger hun og slukker kameraet. Bagefter uploader hun filmen til en app. Mia deltager i en mobiletnografisk undersøgelse. Hun filmer og fortæller om sin morgenmad og situationen omkring den, fordi hun er blevet bedt om det. Undersøgelsen, hun deltager i, skal give indblik i yngre, urbane kvin- ders morgenmadsvaner. Den bliver udført på vegne af en global morgen- madsproducent. Producenten skal bruge den viden, undersøgelsen giver, til at udvikle og markedsføre nye produkter til det befolkningssegment, Mia repræsenterer. Hvad er mobiletnografi? Mobiletnografi er en kvalitativ, digital metode, hvor udvalgte personer ved hjælp af deres smartphones i en periode selv producerer data om deres handlinger, vaner og overvejelser i relation til et udvalgt fænomen. Mobiletnografi er mobil , fordi deltagerne dokumenterer deres oplevel- ser, tanker og handlinger dér, hvor de er – også hvis de er på farten. Og et- nografisk , fordi metoden gennem en kombination af lyd, billeder og video giver en holistisk indsigt i deltagernes hverdag i forhold til det undersøgte fænomen. 13
Del
GRATIS LÆSEPRØVE! Smugkig i ‘Detaljerig mobiletnografi - trin for trin’ af Charlotte Albrechtsen og Helena Linde Pedersen