modsætningsforhold – læringsmål-formål og i øvrigt også biologi-kultur, humanisme-kulturalisme, som er andre modsætningsforhold, der vil bli- ve behandlet – er negativiteten tildækket. Forskellen, den reelle, er redu- ceret til en modsætning (jf. også kapitel 9’s bearbejdning af spørgsmålet om køns forskellen ). Et forbehold skal anføres: Hvor de fem første kapitler er negative i vanlig kritisk, diskuterende forstand, vil de sidste fire gerne skrive for noget, nemlig vise det singulære i konkrete analyser og beskrivelser af forskellige former for negativitet, forskellige former for det ikke-identi- ske. Og som hos Adorno, der giver kunsten privilegeret plads, fordi den ganske ofte er leveringsdygtig i netop beskrivelser af det ikke-identiske, skal en spillefilm, en dokumentarfilm og en selvbiografi behandles. Det negative skal anskueliggøres ud fra konkrete tilfælde, der und- drager sig generalisering: i form af en personlig erfaring med kvalme ved en fingeret, filmet torturscenen i Joshua Oppenheimers dokumentar The Act of Killing (kapitel 6), ved erfaringen af kedsomhed i forbindelse med at se Lars von Triers Nymphomaniac (kapitel 7), der yderligere bear- bejdes ved parafrasering af Heideggers fænomenologiske beskrivelser af kedsomhed (kapitel 8), og endelig i tikæmperen og den selverklæret transkønnede Jenners selvbiografi The Secrets of My Life . From Bruce to Cait: The Inspirational Story (kapitel 9). Sidstnævnte skal vise, hvorledes analyse kan underminere identiteten, i dette tilfælde sikkerhed i forhold til almenbegrebet transkønnetheds reference. Pædagogiske umuligheder og singulære overraskelser Monografiens negativitet ligger i forlængelse af min antologi Pædagogiske umuligheder. Psykoanalyse og pædagogik (2010). “Pædagogiske umulighe- der” refererer til de betingelser for pædagogiske relationer, som er uden for didaktisk kontrol. Når den anden – barnet, eleven, den studerende – forvirrer, forbavser, overrasker, også glædeligt, møder man den anden som subjekt. Det “egentligt pædagogiske” peger på de øjeblikke, hvor didaktiske metoder bryder sammen eller er virkningsløse. Med andre ord var det antologiens bestræbelse at beskrive, hvorfor det i grunden er så vanskeligt, om overhovedet muligt, at skabe sikker viden om, hvad der virker i pædagogiske relationer, hvorfor det er så vanskeligt at kontrollere en pædagogisk relation, hvorfor vi overhovedet har Negativ pædagogik. En indledning 13
GRATIS LÆSEPRØVE! Smugkig i ‘Negativ pædagogik’ af Kirsten Hyldgaard