Indledning 11 • Meningsfuld og knyttet til noget man er ved at gøre eller prøve. • Brugbar her og nu. • Kontinuerlig og ubesværet – ikke sporadisk, afgrænset og anstrengende. • Et biprodukt af en anden aktivitet. • Kollaborativ: Man gør ting sammen, og erfarne hjælper de mindre erfarne. • En efterligning af forbilleder man identificerer sig med. • Risikofri: Straf, fiasko og ydmygelse findes kun i meget dårlige klubber. (Bearbejdning af Smith 1988: 6) Smiths pointe er at klasserummet med stor fordel kan efterligne læringsmiljøet i en klub: […] fuld af meningsfulde og brugbare læse-skriveaktiviteter, hvor deltagelse er mulig uden vurdering og samarbejde altid tilgængeligt. Intet barn må være ekskluderet. […] Lærerens rolle er at sikre at klubben eksisterer, og at alle børn er i den. (Smith 1988: 12-13) I en klub, mener Smith, gøres færdighederne tilgængelige for klubmedlemmet, og det er derfor vigtigt at skolen undgår at vende det hele på hovedet ved først at oplære børn i isolerede færdigheder (fx stavning) som en slags adgangskrav for i det hele taget at blive lukket ind i klubben. Man må, siger han, stole på at børn kan lære, og man må slippe trangen til at kontrollere hvert skridt på vejen. Ellers kan der ske det at børnene aldrig forstår hvad det faktisk er for en klub de er blevet medlem af (Smith 1988: 15). Overfører vi Smiths ideal på undervisningen i fremstilling i danskfaget, må vi altså stræbe efter et praksisfællesskab hvor elever i samarbejde, orienteret mod forbilleder, risikofrit fremstiller meningsfulde og brugbare tekster og i forbindelse dermed lærer sig meningsfulde og brugbare ting om tekster. Det er dette der er hovedformålet med denne bog: at skitsere en didaktik for fremstilling der kan give alle elever “medlemskort” til The Literacy Club.
GRATIS LÆSEPRØVE! Smugkig i ‘Situeret fremstilling’ af Jens Madsen og Lise Overgaard Nielsen