k apItEL 7 183 K APITEL 7. l e de l se a F t rI Vse l – skol e l e de re , l æ re re og e l e V pl a n e r K RIST IAN Gy L L ING OL ESEN, ANDERS BOJESEN OG PIA BR AMMING I 2006 fik landets skoleledere til opgave at få lærere til at udvikle og bruge de politisk besluttede elevplaner. Vi viser, hvordan ledelsen på en skole, vi kalder ABC Skolen, forsøger at involvere lærerne i at udvikle og bruge elevplaner. Det gør de gennem, hvad vi her kalder ledelse af trivsel. Ideen er, at hvis ledelsen kan få lærerne til at trives, så vil de også gerne udvikle og bruge elevplaner. Ledelse af trivsel handler bl.a. om at få lærerne til at reflektere over deres bekymringer, give hinanden gode råd, og lede sig selv og hinanden i positive retninger. Vi slutter artiklen med at diskutere ledelse af trivsel i lyset af det psykiske arbejdsmiljø, og hvordan det er muligt at lede indførslen af elevplaner med social kapital. e t n y t l e de l s e s a n s Va r I 2003 besluttede et bredt flertal af politikere på Christiansborg at indføre nationale læringsmål for eleverne i folkeskolen. I 2006 fulgte de op med nationale test og elevplaner1. Politikerne ønskede at mål, test og elevplaner skulle blive en del af evalueringskulturen i folkeskolen og styrke lærerens arbejde med elevernes faglige- og personlige udvikling i et samarbejde med forældrene. 1 En elevplan er en skriftlig plan for elevens faglige og personlige udvikling, som det bl.a. er hensigten at læreren skal tilrettelægge sin undervisning efter.